Cariño

De bladeren zijn niet het enige wat valt als Begoña haar lip primer opdoet. In de AH To Go struikelt Begoña over een reiziger en verliest ze haar café rouge kleur. Ze excuseert zichzelf en vraagt waar deze dame naartoe gaat. Ze concluderen dat ze beide richting Amsterdam gaan, maar elkaar zullen verlaten op Weesp. Bego komt vaak in de To Go, heerlijk overzichtelijk, weinig assortiment en zelfscankassa’s. Ze heeft geen zin in interactie en keuzestress. Bovendien wordt ze bij de Lidl te veel geconfronteerd met haar budget, de Nettodrama vermijdt ze liever.

Herfstvijver mouwtje

Herfst in Gooise meren

Als ze terugdenkt aan haar gesprek met Marcia, wordt ze licht in haar hoofd. De zinnen van mevrouw Lapidis galmen na. Ze zijn niet mooi en grammaticaal. Eerder fragmentarisch en los zand. Marcia heeft vooral gepraat over haar schijnhuwelijk. Waar stopt haar verbeelding hierover en begint de realiteit? Is het waar dat degene die ze haar man noemt haar lelijk vindt terwijl al haar vriendinnen zeggen dat ze knap is? Daarbuiten is ze misschien niet getrouwd, aangezien het huwelijk met haar tweede man niet ontbonden is.

Ze concentreert zich op de Açai-melk en de Red Velvet-koeken, die rode bieten bevatten. Terwijl ze het weinige dat ze koopt, afrekent, ziet ze in haar ooghoek Lenillis Ornellas. Wat doet zij hier? Misschien wil ze af en toe de Gardens of Amsterdam bezoeken? Kosmopolieten als Lenillis weten niet dat er ook andere plekken zijn in Nederland dan Amsterdam en ziet het Gooi misschien meer als het park, de buitenwijk. Of zou ze geraakt zijn door de charme van de Gooische matras, geen enkele slaapt immers beter.

Terwijl de psychologe haar aankijkt, bekruipt haar een gevoel van jaloezie. Lenillis heeft vast de mannen voor het uitkiezen. Mulher Super Fashion, Bohémien Chic. Zo zou zij er ook wel uit willen zien. De realiteit is dat ze ‘s ochtends amper weet wat ze aan wil. Meestal is ze zo slaperig dat ze uit voorzorg de vorige dag al haar outfit klaar gelegd heeft. Blauw op een slechte dag, zwart op een goede. Vandaag heeft ze zwart aan, niet omdat het een zware dag is, maar omdat blauw zo afgezaagd is. Iedereen is blauw tegenwoordig. Het doet haar denken aan verzekeringen en financiën. Ze durft niet verder naar beneden te kijken. Zou ze haar damesschoenen aan heb getrokken of toch per ongeluk de wandelschoenen voor haar hond Kota?

Vanaf het station reist ze af naar Muiderpoort, waar ze gaat meedoen aan de Zumba. Ze doet dit buiten de periferie, bang om ontdekt te worden door gelijken als mevrouw Ornellas. Die heeft vast een ingewikkeldere workout dan wat zij doet. Bego houdt het op lopen naar de trein, dat al vermoeiend vinden en dan halfslachtig de Zumba dansen. Of, eerlijker, aan biodanza te doen.

Muiderpoort station Amsterdam perron 2-3

Muiderpoort spoor 3, Amsterdam

Vandaag doet Patricia, haar andere vriendin en uitgeefster uit de Antillen, ook mee met Zumba. Ze spreken niet met elkaar, dat hebben ze afgesproken. Er is genoeg besproken achter de gesloten deuren van de therapieruimte. Daarbuiten zijn ze vriendinnen, die eventjes niet willen praten over vrienden, het leven of juist het grijze gebied daartussenin.

De les wordt gegeven door Patricia’s halfzus Deborah. Die is eerder verpleegkundige geweest en weet zodoende over de verbintenis tussen lichaam en geest. Boortje heeft Adriana Humaine opgevangen, iets waar de psychologe nog steeds dankbaar voor is. Toch bekruipt haar het gevoel dat het geven van Biodanza een noodsprong is. Wat zou er aan de hand zijn met Boortje? Heeft ze misschien een burn-out (gehad)? Het kan ook zijn dat Deborah toch meer van haar vader heeft, die Patricia niet kent. In de Afrikaanse stam waar hij vandaan komt, is deze nieuwe invulling van Deborah’s leven waarschijnlijk heel gewoon.

Tijdens het doen van de oefeningen of ‘het volgen van de flow’, observeert Bego de instructrice. Haar haren hebben een gouden gloed. Of is het beter om te zeggen dat ze uitgroei heeft? Geen oordeel hebben, herhaalt ze in zichzelf. Biodanza gaat om contact en medeleven, het hervinden van je eigen lichaam. Maar heeft Boortje haar lichaam nu niet achtergelaten in het ziekenhuis waar ze jarenlang haar roeping had gevonden?

Bego ziet aan Patricia dat het zwaar is. De bewegingen worden ruwer. Patricia die als oud-balletdanseres de anderen doet verbleken, lijkt nu meer op Mister Bean. Ze kan haar evenwicht niet bewaren. Het is onrustig in haar hoofd. Komt dit allemaal door haar derde man? Of is er een vierde man in het spel? Bego ziet dat Patricia en Deborah blikken uitwisselen. Er wordt niet gesproken. Het blijft stil totdat de muziek ophoudt en de les over is.

~ * ~

Helaas kan Patricia vanavond niet. De reden waarom ze geen zin heeft om met Bego te dineren, laat ze in het midden. Uit beroepsdeformatie vraagt Bego of ze alles wel aan kan. Ze ziet dat er geen wallen zijn of dat er iets zichtbaar is van de moeilijke tijd die ze doormaakt. Patricia wisselt van onderwerp en vertelt over haar zakelijk en creatief-cultureel succes. Ze heeft net de bundel van Desassossego uitgegeven. In een uitverkocht ‘Le Journal’ in Hilversum.

De Groest, Hilversum

Groest, Hilversum

Die avond, zo hoort ze tijdens de counseling de dag erna, ziet Patricia zichzelf groot op het televisiescherm op de Groest. Ze voelt zich een celebrity. Wat Bego niet wil zeggen, en ook niet gezegd heeft, is dat dit televisiescherm mensen toont die op straat lopen om misdaad te bestrijden. Soort George Orwell 1984. Maar dan in 2019.

Ze hoort haar vriendin orakelen over de mooie mannen die aanwezig zijn op de presentatie. Toch ging het vooral over Desa, die zijn bundel dit keer zonder hulp van Ada Zaan gemaakt heeft. Dit voelt als een breuk, heeft de stadsdichter toegegeven aan zijn grande dame. Om de pijn te verzachten, heeft Patricia gezorgd voor een goede brug. Vanuit Le Journal stoot de posse door naar Mout. Voorheen een bioscoop, is dit nu de ontmoetingsplek voor de young urban professionals.

Mout Hilversum

Mout Hilversum

Hoe meer Bego nadenkt over wat er gezegd is tijdens de sessie met Patricia, hoe meer ze zich vereenzaamt voelt. Ze hoort het geraas van de weg verderop en de belofte van de overweg-geluiden. Het getingel bij het spoor, boezemt haar geen angst in, maar geeft vertrouwen. Regelmaat, treinen die op hun bestemming aankomen en de mogelijkheden daarvan.

Inmiddels is ze vrij ver met de conchiglioni. Zoals altijd comprimeert ze de spinazie op het vuur, op smaak gebracht met uitgeperste citroenen en cayennepeper. Daarbij doet ze paprika en cherrytomaat, al zou ze het liefst ook nog fetablokjes toevoegen. Dit mag helaas niet meer, ook al is het Griekse kaas, het blijft dierlijk. Ze doet er wat zout en peper bovenop, dat helpt altijd. En een teentje knoflook. Hoewel ze Wicca achter zich gelaten heeft, gelooft ze nog in het verdrijven van negatieve energieën. Knoflook helpt hierbij.

~ * ~

B3G0N14 - Seizoen 'V'

Woman in de War

Twee vrouwen, één hoofdbehandelaar en evenzoveel mannen

  1. Cariño
  2. CTRL+ALT+ESC
  3. 50-DUiZEND tr@nen
  4. Stilletje$
  5. Bevroren momenten
  6. Aftellen tot vanavond
Inhoudsopgave seizoen 5

Inhoudsopgave seizoen 5

»» View pictures of Begonia Mallorca

~ * ~

De g-krachten zijn merkbaar sterker dan 9,81 op deze dinsdagmiddag. Er is therapie met Patricia om twee uur, net na pilates, yoga en de liquid lunch. Bego weet niet zo goed wat ze met de therapie aan moet. Wat zal ze zeggen tegen haar vriendin. Dat in ieder geval de boekpresentatie boven verwachting is geweest?

Patricia opent het gesprek. Zoals altijd komen er een paar woorden uit. Dit keer is het de angst dat Alejandro een ander heeft. Althans, de therapeut houdt het op angst. Dat is veiliger. Ze bekijkt haar vriendin nogmaals en probeert neutraal te reageren.

De cliënt heeft het over haar man, die ze afwisselend de eikel, de zak of de idioot noemt. Soms ook sukkel. Begoña noteert dat er sprake is van passie. Ook schrijft ze op dat de emoties te hoog zijn opgelopen en dat er waarschijnlijk een crisis is ontstaan.

Witte zwaan

Witte zwaan

‘Wat denk je van systeemtherapie?’ zegt de psychologe. Ze kijkt naar haar horloge en ziet dat er een halfuur is verstreken. Toch vindt ze dat ze verder zijn gekomen. Er is sprake van een doorbraak.

‘Ik houd niet van systemen,’ zegt Patricia. Na een pauze vervolgt ze: ‘Mijn man is een systeem dat ik niet begrijp. Ik vind zijn knoppen niet en als ik ze vind, dan druk ik ze in de verkeerde volgorde in.’

De psychologe knikt begrijpend, wederom zonder oordeel. Ze schuift de tissues naar haar vriendin toe.

‘Dan gaat hij helemaal offline. Dat is het. Offline,’ zegt Patricia, onderwijl een traan opwekkend. ‘Vorig jaar heb ik een auditie gedaan voor de rol van supermodel. Ik dacht, leuk, iedere man wil een supermodel.’

De psychologe zegt niets en knikt dit keer ook niet. Het gaat de verkeerde kant op, denkt ze. Supermodellen zijn gevaarlijk. Naomi Campbell reist in Business Class, niet omdat ze het comfortabel vindt, maar omdat ze smetvrees heeft. Ook al zijn er weinig mensen tijdens de vlucht, ze maakt alles schoon en heeft een mondkapje op. Een ander voorbeeld is Doutzen Kroes, die liever Fries praat dan Nederlands. Zo kan ze zich verder onderscheiden. Bego houdt niet van dit elitaire, verheven gedrag.

De therapeute dwaalt met haar gedachten verder af naar Mariana Goldfarb, de echtgenote van Cauã Reymond. Ze weet alleen dat dit model bestaat en anders dan haar Nederlandse collega’s, stopt de psychologe haar niet meteen in een hokje. Soms ziet ze scènes in het Portugees waarin Cauã de macho speelt. Hoewel ze de passie ziet, is het geweld dat de boventoon voert in deze films.

Als Bego weer inhaakt op het gesprek, komt Patricia niet uit haar woorden. De psychologe besluit van systeemtherapie naar muziektherapie te gaan. Normaal gesproken heeft ze hier Adriana voor nodig, die ervaringsdeskundige en geestelijk verzorger is. Adje weet vaak welk levenslied een cliënt nodig heeft. Dit heeft ze van haar moeder Ada, een creatieve vrouw die vaak overhoop ligt met dichter Desassossego.

De Medion cd-speler werkt niet. Daarom zet Bego op haar whiteboard drie woorden. Gedachten, gevoel, gedrag. Nog wat pijlen ertussen en ze moet toch door kunnen dringen tot haar vriendin.

Patricia barst nu in huilen uit. Haar gevoel is zo desastreus, daar bestaat geen Nederlands woord voor. Haar gedachten schieten alle kanten op en vormen een knoop die ze niet kan ontwarren. En haar gedrag, naja, dat is zoals altijd net als J-Lo.

Herfst in Gooise meren 2

Herfst in Gooise meren (2)

Dit zag Bego niet aankomen. Gedrag zoals J-Lo, de cyborg zangeres die al dertig jaar de ene hitsingle naar de andere uitbrengt. Daarbij wordt ze ook niet ouder, eerder jonger. Haar nieuwste single lijkt net het debuut van een 19-jarige. Baila conmigo. Dans met mij. Ze heeft nog nooit zo sexy op de cover gestaan en heeft het zelfvertrouwen van een millennial. Misschien komt dit ook door haar nieuwe film ‘Hustlers’, waarin ze een vrouw speelt met Oscar-allure.

Bego zwijgt en hoopt op een reactie bij haar vriendin. Ze kan moeilijk zeggen dat J-Lo als advies heeft gekregen om Oostindisch doof te zijn voor haar man. Dit zou de magie verbreken. J-Lo is de fembot die strijdt namens Patricia en alle andere Antillianen, cultureel kameleon die ze is.

‘Ik wil niet meer in een Lady Gaga liedje verstrikt raken’, zegt Patricia. ‘Mijn pokerface is uitgespeeld. Alejandro moet nu maar eens een keertje gewoon normaal doen. Een gewone, normale man. Is dat te veel gevraagd?

Neem nu wat Alejandro mij aangedaan heeft. Hij is uit eten gegaan met een associé. En dan niet iemand die bij mijn uitgeverij in goed daglicht staat. Een dame.’

‘Ik zal je het verhaal vertellen. Alejandro was gisteren, vrij laat, zo rond middernacht, binnengekomen. Normaal gesproken is dit geen probleem, want ik weet dat zijn werk onregelmatig is. Handel is niet vast te pinnen.

‘Ik dacht dus eraan om gewoon hallo te zeggen en weer te gaan slapen. Totdat ik een bepaalde lucht rook. Alcohol lucht had ik nog begrepen, maar deze lucht was anders. Het was parfum.’

Begonia schrikt een beetje, maar probeert, net als Lady Gaga, haar pokerface te herstellen. Als therapeute moet ze niet te veel van zichzelf laten zien. Omdat het tijd is voor een nieuwe patiënt, besluit ze het gesprek door te zeggen dat de eerste stap het kijken van ‘Second Act’ is. Iedereen verdient een tweede kans. Misschien kan ze zich storten op haar uitgeverij en dat door de creativiteit Alejandro weer terugkomt.

» » Bekijk foto's, het vijfde seizoen

« « Lees auto-foto, het vierde seizoen